Wypowiedzi eksperckie

Magnez - niedobory w diecie Polaków i ich konsekwencje. Jak możemy im zapobiec?

Mgr Klaudia Wiśniewska, dietetyk kliniczny, ekspert kampanii „Moc w zasięgu ręki”

Magnez jest jednym z najważniejszych składników mineralnych. Wykazano, że bierze udział aż w 600 reakcjach enzymatycznych, co sprawia że jest niezbędnym elementem metabolizmu białek, tłuszczów oraz węglowodanów. Warunkuje także prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego oraz nerwowo-mięśniowego. Jego niedobory w organizmie prowadzić mogą do licznych powikłań zagrażających zdrowiu i życiu człowieka, dlatego warto dbać o jego odpowiednie spożycie w ciągu dnia [1, 2].
Magnez jest czwartym pod względem zawartości w organizmie ludzkim składnikiem mineralnym. Jego największe ilości, bo aż około 90%, znajdują się w przestrzeni wewnątrzkomórkowej, a około 10% w przestrzeni zewnątrzkomórkowej, w tym tylko 1% znajduje się w osoczu [2].

Czytaj więcej…

Pobierz (PDF, 177 KB)

[1] Scientific Opinion on Dietary Reference Values for magnesium . EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA). EFSA Journal 2015, 13(7), 4186.
[2] MAGNESIUM IN MAN: IMPLICATIONS FOR HEALTH AND DISEASE Jeroen H. F. de Baaij,Physiol Rev 95: 1–46, 2015

Data aktualizacji: 25-10-2018

Numer materiału promocyjnego: SAPL.MGP.18.04.0898

Ładuj swoje baterie każdego dnia - sprawdzone sposoby na regenerację

Dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog motywacji, ekspert kampanii „Moc w zasięgu ręki”

Czy kiedykolwiek myślałeś o tym, jak to się dzieje, że każdego dnia masz energię, aby wstać z łóżka i stawiać czoła codziennym obowiązkom? Najczęściej uważamy to za oczywiste, traktując samych siebie jak mechanizm perpetuum mobile, nie poświęcając tematowi zbyt wiele uwagi. Refleksja przychodzi zazwyczaj dopiero wtedy, gdy pewnego dnia nagle energia znika, a my zupełnie nie mamy zasobów na to, aby wstać, działać i osiągać swoje cele.

Energia to jedno z podstawowych i najważniejszych pojęć, odnoszących się do funkcjonowania człowieka. Jest ona zasobem, czyli wyczerpuje się z jednej strony, ale z drugiej jest odnawialna i można ją systematycznie wytwarzać.
O tym, czy więcej energii wytwarzamy czy zużywamy, informuje nas tak zwany dobowy bilans energetyczny. Odnosi się on do różnicy w danym dniu, między wpływami energetycznymi a kosztami, które ponosimy wykonując określone zadania, czy radząc sobie z trudnymi sytuacjami. Co daje nam energię?

Czytaj więcej…

Pobierz (PDF, 113 kB)

Data aktualizacji: 25-10-2018

Numer materiału promocyjnego: SAPL.MGP.18.04.0898

Nie daj się jesienno-zimowej szarudze! Co robić, aby uchronić się przed sezonową obniżką nastroju?

Dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog motywacji, ekspert kampanii „Moc w zasięgu ręki”

Jesień i zima to czas, który dostarcza nam w dużej mierze pięknych widoków. Jednakże częściej jest to okres, tak nieprzyjemny dla wielu z nas, pełen jesiennej słoty i zimowej szarugi. Niska temperatura, deszcz, śnieg, zimny wiatr i brak słońca, czyli typowe i naturalne dla naszej szerokości geograficznej zjawiska o tych porach roku sprawiają, że poranne wstawanie, a następnie wykonywanie codziennych obowiązków wymaga od nas zdecydowanie więcej siły woli, niż ma to miejsce wiosną czy latem.

Czytaj więcej…

Pobierz (PDF, 108 KB)

Data aktualizacji: 25-10-2018

Numer materiału promocyjnego: SAPL.MGP.18.07.1218

Dieta a samopoczucie i odporność w okresie jesienno-zimowym

Mgr Klaudia Wiśniewska, dietetyk kliniczny, ekspert kampanii „Moc w zasięgu ręki”

W okresie jesienno-zimowym nasz organizm może być bardziej podatny na różnego rodzaju infekcje.
Czasami ze wzglądu na zmiany pogody pogarsza się również nasze samopoczucie. Na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego człowieka wpływ może mieć wiele czynników środowiskowych. Jednym z ważniejszych elementów jest odpowiedni sposób żywienia, ponieważ niedobory wybranych składników w diecie mogą odpowiadać za osłabienie układu immunologicznego i wpływać na zwiększoną podatność na infekcje czy zakażenia. Odpowiednio zbilansowana dieta może zatem korzystnie wpływać na procesy odpornościowe zachodzące w organizmie i nasze samopoczucie [1-3].

Głównym zadaniem układu odpornościowego jest ochrona organizmu przed działaniem różnych czynników chorobotwórczych. Badania wskazują, że odpowiednio zbilansowana i właściwie skomponowana dieta, zawierająca w odpowiednich ilościach wszystkie składniki odżywcze, witaminy i składniki mineralne korzystnie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego. W sytuacji niedoboru pewnych składników nasz układ odpornościowy może ulec osłabieniu – zwiększa się ryzyko wystąpienia zakażeń i infekcji. Wykazano, że istnieje pewna grupa składników zawartych w diecie, które w sposób szczególny mogą korzystnie wpływać na odporność organizmu [4, 5].

Czytaj więcej…

Pobierz (PDF, 118 KB)

[1] Scientific Opinion on Dietary Reference Values for magnesium . EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA). EFSA Journal 2015, 13(7), 4186.
[2] Kościej A., Skotnicka-Graca U., Ozga I.: Rola wybranych czynników żywieniowych w kształtowaniu odporności dzieci. Probl Hig Epidemiol. 2017; 98(2): 110-117
[3] Dymarska E., Grochowalska A., Krauss H.: Wpływ sposobu odżywiania na układ odpornościowy. Immunomodulacyjne działanie kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych oraz przeciwutleniaczy. Nowiny Lekarskie. 2013; 82(3):222–231
[4] Sugimoto J., Romani A. M., Valentin-Torres A. M. i wsp.: Magnesium decreases inflammatory cytokine production: a novel innate immunomodulatory mechanism. J Immunol. 2012; 15;188(12):6338-46.
[5] Karmańska A., Stańczak A., Karwowski B.: Magnez – aktualny stan wiedzy. Bromat. Chem. Toksykol. XLVIII, 2015; 4:677- 689.

Data aktualizacji: 25-10-2018

Numer materiału promocyjnego: SAPL.MGP.18.07.1218