Jak sobie radzić z niedoborem magnezu?

Praktyczne wskazówki

Niedobory magnezu mogą wywoływać szereg negatywnych objawów wpływających na nasz organizm. Aby temu zapobiec należy:

  • Unikać przetworzonej żywności, alkoholu, napojów energetycznych1 i stosować zbilansowaną dietę bogatą w magnez. Do produktów, w których jest najwięcej tego pierwiastka należą: kakao (zawiera aż 420mg magnezu/100g), gorzka czekolada, nasiona i orzechy (słonecznik, migdały, pistacje, orzechy laskowe, płatki owsiane), kasze (gryczana, jęczmienna) biała fasola, chleb żytni i graham, ryż brązowy, banan czy natka pietruszki.2
  • Dbać o utrzymanie odpowiedniego poziomu witaminy B6, która zwiększa wchłanianie magnezu z przewodu pokarmowego.3
  • Unikać stresu, gdyż może on prowadzić do zwiększonej utraty magnezu w organizmie i zmniejszać jego wchłanianie.4
  • Zwrócić uwagę na rodzaj zażywanego magnezu. Badania wykazały, że znacznie lepiej przyswajają się organiczne związki magnezu (cytrynian, mleczan, asparaginian).5
1, 3DeBaaij H.F.Magnesium Research 2015;, Durlach J. Magnez w praktyce klinicznej. 1991, ChPL Magne B6, Grzebisz W. – Magnez – żywność i zdrowie człowieka. Journal of Elementology 2010, 16(2): 299-323 (praca przeglądowa)

2http://dieta.mp.pl/zasady/73839,magnez, mgr inż. Beata Przygoda , stan z 02.02.2017

4Durlach J. Magnez w praktyce klinicznej. PZWL, 1991
Suliburska J i in. Forum Zaburzeń Metabolicznych 2010

5Coudray C et al. Magnesium absorption from different mg salts. Magnes Res 2005; 18 (4):215-23

Data aktualizacji: 04-06-2018

Numer materiału promocyjnego: SAPL.MGP.18.05.0936